Załącznik Nr 1
do zarządzenia NR 46/2005 r.
Starosty Radomskiego
z dnia 28września 2005 roku
w sprawie wprowadzenia: Procedury naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w Radomiu
Procedura naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze
stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w Radomiu
§ 1
Procedura określa zasady i tryb przeprowadzania naboru w Starostwie Powiatowym w Radomiu na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.), zwane dalej wolnymi stanowiskami urzędniczymi.
§ 2
- Zatrudnianie pracowników jest kluczowym elementem strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w Starostwie. Opiera się na zasadach jawności, otwartości i konkurencyjności.
- Procedura zapewnia zatrudnianie pracowników na określone stanowiska pracy w Starostwie o odpowiednich kwalifikacjach, predyspozycjach, zapewniających prawidłowe wypełnianie celów Urzędu oraz realizację osobistych planów i ambicji zawodowych.
- Przez zatrudnianie pracowników rozumie się przeprowadzenie procedury naboru na wolne stanowisko pracy, zwane dalej stanowiskiem urzędniczym, o określonych kwalifikacjach potencjalnego kandydata (profil osobowościowy) z wymogami stawianymi na danym stanowisku pracy (profil zawodowy).
§ 3
- Nabór na wolne stanowiska urzędnicze odbywa się w ramach procedury rekrutacyjnej.
- Za przeprowadzenie naboru odpowiada starosta lub upoważniony przez niego pracownik.
- Przed rozpoczęciem procedury rekrutacyjnej starosta określi zasady rekrutacji.
- Przez zasady rekrutacji rozumieć należy ustalenie systemu oceny spełniania przez kandydatów wymagań podstawowych i dodatkowych związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska.
- Osobą wyłonioną w drodze naboru jest ten spośród kandydatów, który otrzymał najwięcej punktów.
- Nabór na wolne stanowiska urzędnicze przeprowadza komisja rekrutacyjna.
§ 4
Procedura rekrutacyjna składa się z następujących etapów naboru:
a) decyzji w sprawie rozpoczęcia naboru na wolne stanowisko urzędnicze,
b) przygotowanie i publikacja ogłoszenia,
c) powołanie komisji rekrutacyjnej,
d) przyjmowanie dokumentów ,
e) wstępnej selekcji kandydatów- analiza dokumentów pod względem formalnym,
f) merytorycznej selekcji kandydatów,
g) wyłonienia kandydata,
h) sporządzenie protokołu z przeprowadzonego naboru na dane stanowisko urzędnicze,
i) nawiązanie stosunku pracy,
j) ogłoszenie wyników naboru.
§ 5
- Decyzje o rozpoczęciu naboru podejmuje starosta .
- Zgłoszenie zapotrzebowania na zatrudnienie pracownika może składać naczelnik Wydziału.
- Naczelnik Wydziału jest zobowiązany bez zbędnej zwłoki przekazać staroście lub sekretarzowi zgłoszenie, gdy konieczność przeprowadzenia procedury naboru można ustalić z wyprzedzeniem.
- Wzór zgłoszenia zawiera załącznik nr 1.
- Wraz ze zgłoszeniem przekazuje się opis stanowiska pracy (zał. Nr 2), którego dotyczy nabór oraz zakres zadań wykonywanych na tym stanowisku.
§ 6
- Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze zawiera: nazwę i adres, dane identyfikacyjne pracodawcy
- określenie stanowiska urzędniczego, wraz ze wskazaniem rodzaju stosunku pracy, który ma zostać nawiązany w wyniku procedury rekrutacyjnej; w przypadku umowy o pracę należy wskazać rodzaj umowy, która ma zostać nawiązana,
- określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,
- wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,
- określenie zasad wynagradzania na danym stanowisku urzędniczym,
- wskazanie wymaganych dokumentów,
- określenie terminu i miejsca składania dokumentów,
- wskazanie zasad przeprowadzania procedury rekrutacyjnej i określenie, w jaki sposób uczestnicy będą o niej informowani.
§ 7
- Ogłoszenie o przeprowadzeniu naboru na wolne stanowisko urzędnicze podlega umieszczeniu w:
- Biuletynie Informacji Publicznej,
- na tablicy ogłoszeń w Starostwie,
- Powiatowym Urzędzie Pracy w Radomiu.
- Ogłoszenie o przeprowadzeniu naboru na wolne stanowisko urzędnicze publikuje się w :
- prasie lokalnej,
- prasie ogólnopolskiej,
- akademickich biurach karier,
- tablicach informacyjnych na obszarze powiatu,
- inny wskazany przez starostę sposób.
- Decyzję o publikacji ogłoszenia w inny sposób niż określony w § 8 ust.1 podejmuje starosta określając zasady publikacji ogłoszenia.
- W przypadku publikacji ogłoszenia w inny sposób niż określony w § 8 ust. 1 publikacja ogłoszenia nie musi zawierać wszystkich informacji, o których mowa w § 6 ust.1.W ogłoszeniu tym musi być jednak informacja o sposobach dotarcia do pełnej treści ogłoszenia.
- Wzór ogłoszenia o naborze na wolne stanowisko pracy stanowi załącznik nr 3.
§ 8
W Biuletynie Informacji Publicznej, zwanym dalej Biuletynem jest wydzielone miejsce dla publikacji informacji o naborze.
- Informacje umieszczone w Biuletynie będą publikowane do czasu zakończenia procedury rekrutacyjnej.
- Celem ogłoszenia o naborze na wolne stanowisko urzędnicze jest przekazanie w sposób jasny i przystępny informacji dotyczących naboru. Ogłoszenie ma stanowić kompletny zbiór informacji o naborze.
- Poza informacjami zawartymi w ogłoszeniu, o którym mowa § 6 ust.1 innych informacji się nie udziela.
§ 9
W Starostwie Powiatowym w Radomiu przeznaczona jest specjalna tablica dla celu publikacji informacji o naborze na wolne stanowiska urzędnicze.
§ 10
- Wymagania dotyczące stanowiska, na które jest przeprowadzany nabór, w zakresie predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych, mogą obejmować w szczególności:
- zdolności analityczne,
- kreatywność,
- elastyczność,
- pewność siebie,
- komunikatywność,
- odporność na stres,
- umiejętność pracy w zespole,
- umiejętność kierowania zespołem,
- umiejętność myślenia strategicznego.
§ 11
- Wymagania dotyczące stanowiska, na które jest przeprowadzany nabór, w zakresie wiedzy fachowej mogą obejmować :
- wiedzę i doświadczenie w zakresie określonych zagadnień,
- umiejętności zawodowe,
- znajomość języka lub języków obcych.
- Starosta może wskazać niezbędne wymagania związane ze stanowiskiem urzędniczym, a w przypadku wymagań dodatkowych ustalić maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania w ramach procedury rekrutacyjnej przysługujących za spełnienie każdego z wymagań dodatkowych. W odniesieniu do wybranych wymagań dodatkowych możliwe jest zróżnicowanie oceny stopnia spełnienia danego wymogu.
- Starosta może wprowadzić takie wymagania podstawowe, w odniesieniu do których możliwe jest ustalenie liczby punktów przy której uznaje się, że dany wymóg jest spełniony.
- Starosta wskazuje sposób, w jaki wymagania dotyczące stanowiska, na które jest przeprowadzany nabór podlegają weryfikacji w ramach procedury rekrutacyjnej.
§ 12
- Kandydaci na wolne stanowiska urzędnicze są zobowiązani złożyć następujące dokumenty:
- list motywacyjny
- życiorys - curriculum vitae,
- kwestionariusz osobowy,
- kserokopie świadectw pracy (jeżeli jest to kolejne zatrudnienie),
- kserokopie dokumentów potwierdzających wykształcenie.
- Dodatkowe dokumenty może określać ogłoszenie o naborze na wolne stanowiska urzędnicze.
- Na żądanie komisji rekrutacyjnej kandydaci są zobowiązani dostarczyć oryginały dokumentów o których mowa w § 13 ust. 1 pkt d – e. W przypadku dokumentów, których mowa w ust.2 zasadę tą stosuje się odpowiednio.
§ 13
- Termin składania dokumentów nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania ogłoszenia o konkursie w Biuletynie.
- Termin składania dokumentów, z uwzględnieniem zasady wyrażonej w ust.1, określa każdorazowo starosta. Wskazuje on datę rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania dokumentów.
- Przy obliczaniu innych terminów stosuje się zasadę wyrażoną w ust.2 .
§ 14
- Dokumenty składane są przez kandydatów w siedzibie urzędu w sposób wskazany w ogłoszeniu lub drogą pocztową.
- W razie złożenia dokumentów drogą pocztową, za ich datę złożenia uważa się datę stempla pocztowego polskiego urzędu pocztowego.
§ 15
- Dokumenty przyjmowane są tylko w terminie wskazanym w ogłoszeniu. Po jego upływie dokumenty nie podlegają rozpatrzeniu.
- Nie przyjmuje się dokumentów w przypadku braku rekrutacji na wolne stanowisko urzędnicze.
§ 16
- Dokumenty kandydata, który zostanie wyłoniony w ramach procedury rekrutacyjnej dołącza się do jego akt osobowych.
- Dokumenty kandydatów, które w procesie rekrutacji zakwalifikowały się do dalszego etapu i zostały umieszczone w protokole, będą przechowywane, zgodnie z instrukcją kancelaryjną obowiązującą w Starostwie, przez okres 2 lat a następnie przekazywane do archiwum zakładowego.
- Dokumenty pozostałych osób będą odsyłane lub odbierane osobiście przez zainteresowanych.
§ 17
- Komisję rekrutacyjną, zwaną dalej komisją, powołuje starosta.
- Do zadań komisji należy:
- dokonanie wstępnej selekcji kandydatów,
- merytorycznej selekcji kandydatów,
- wyłonienia kandydata, z którym ma zostać nawiązany stosunek pracy.
- W skład komisji wchodzi:
- starosta lub sekretarz, jako przewodniczący
- naczelnik wydziału, w którym ma zostać zatrudniony pracownik, wyłoniony w drodze naboru, lub osoba wyznaczona przez starostę
- inspektor ds. kadr, jako sekretarz komisji.
- Członkiem komisji nie może być osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie, albo pozostaje wobec niego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości, co do jej bezstronności.
- Osoby biorące udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu konkursu nie mogą przystąpić do tego konkursu.
§ 18
- Komisja działa do czasu zakończenia procedury rekrutacyjnej.
- Komisja obraduje na posiedzeniach. Z posiedzenia komisji jest sporządzany protokół.
- Protokół sporządza sekretarz komisji. Protokół podpisują członkowie komisji. Protokół stanowi załącznik do protokołu przeprowadzonego naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
- Komisja obraduje w pełnym składzie.
§ 19
Wstępna selekcja kandydatów - analiza dokumentów przeprowadzana jest w celu ustalenia, czy kandydat spełnia wymogi formalne określone w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko urzędnicze.
- Wstępną selekcję kandydatów przeprowadza komisja rekrutacyjna.
- Wstępna selekcja kandydatów dokonywana jest poprzez analizę dostarczonych przez nich dokumentów.
§ 20
- Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji kandydatów komisja rekrutacyjna przygotowuje listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. (zał. nr 4)
- Nie umieszczenie na liście jest jednoznaczne z niespełnieniem kryteriów, o których mowa w ust.1.
- Lista podlega publikacji w Biuletynie nie później niż w terminie 14 dni roboczych licząc od dnia upływu terminu składania dokumentów.
§ 21
- Merytoryczna selekcja kandydatów obejmuje rozmowę kwalifikacyjną.
- Celem dokonania oceny wiedzy fachowej kandydatów może być przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego.
- Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest sprawdzenie wymagań, o których mowa w § 10 – 11 w szczególności w sytuacji, gdy nie przeprowadza się testów kwalifikacyjnych.
§ 22
- Rozmowę kwalifikacyjną z kandydatem prowadzi komisja rekrutacyjna.
- Rozmowy są przeprowadzane z kandydatami w porządku alfabetycznym.
- Odpowiedzi kandydatów podlegają ocenie w skali 0 – 2 pkt.
- Maksymalna ilość punktów uzyskanych łącznie z rozmowy kwalifikacyjnej od wszystkich członków komisji wynosi 20 pkt.
- Z przebiegu rozmowy sporządza się protokół. Protokół stanowi załącznik do protokołu z przeprowadzonego naboru na wolne stanowiska urzędnicze. (zał. nr 5)
§ 23
- Z kandydatem wyłonionym w drodze naboru nawiązuje się niezwłocznie stosunek pracy, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy.
- W przypadku, gdy kandydat wyłoniony w drodze naboru odmówi nawiązania stosunku pracy, stosunek pracy nawiązuje się z kolejną osobą spośród kandydatów wymienionych w protokole naboru, o którym mowa w art. 3 e ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.
§ 24
- Informację o wynikach naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata lub zakończenia procedury naboru, w przypadku, gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.
- Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
- nazwę i adres jednostki,
- określenie stanowiska urzędniczego,
- imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania,
- uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata.
- Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń przez okres, co najmniej 3 miesięcy.
- Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepisy ust. 1,2 i 3 stosuje się odpowiednio.
- Wzór ogłoszenia o wyniku naboru stanowi załącznik nr 6 i 6a do niniejszej procedury.