ZASIŁEK DLA BEZROBOTNYCH I TRANSFERY ZASIŁKÓW Z UE |
Pytanie 11.1. Co w przypadku gdy osoba powracająca z zagranicy chce zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy i transferować swój zasiłek dla bezrobotnych ale musi przejść okres kwarantanny?
Odpowiedź:
Odnosząc się do kwestii nabywania prawa do zasiłku na zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego Departament Rynku Pracy wyjaśnia, że co do zasady powiatowy urząd pracy nie ma prawa w ogóle weryfikować, czy osoba, która rejestruje się jako poszukujący pracy w celu pobierania transferowanego zasiłku dla bezrobotnych, dokonuje rejestracji w ciągu 7 dni od dnia wyjazdu z innego państwa.
Zadaniem PUP jest po prostu dokonanie takiej rejestracji i przekazanie tej informacji do WUP, który z kolei poinformuje o tej dacie instytucję zagraniczną, która wypłaca zasiłek. W świetle przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wszelkie usprawiedliwienia późniejszej rejestracji w Polsce bezrobotny powinien prowadzić bezpośrednio z instytucją zagraniczną. Dotyczy to również opóźnienia związanego z obowiązkową kwarantanną, przy czym należy się spodziewać, że instytucje zagraniczne potraktują to jako siłę wyższą, a w konsekwencji będą mogły następczo wyznaczyć dłuższy termin na rejestrację, na co prawo UE pozwala (art. 64 ust. 1 lit. b zdanie trzecie rozporządzenia nr 883/2004).
Data odpowiedzi: 27 marca 2020 r.
Pytanie 11.2: Czy osobie która spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych, ale w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania (konkretnie 27.03.2020r.) stosunek pracy został rozwiązany na podstawie art. 30 § 1 pkt 1 kodeksu pracy z adnotacją na rozwiązaniu umowy o pracę, że „strony oświadczają, iż rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron odbywa się z inicjatywy pracodawcy i wynika ze skutków pandemii wywołanej wirusem i wymuszających restrukturyzację prowadzącą do redukcji zatrudnienia” prawo do zasiłku przysługuje od dnia rejestracji czy po okresie 90 dni od dnia rejestracji zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Odpowiedź:
Osobie, która spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych, ale w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania (konkretnie 27.03.2020r.) rozwiązała stosunek pracy na podstawie art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu Pracy i na jej świadectwie widnieje z adnotacja „strony oświadczają, iż rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron odbywa się z inicjatywy pracodawcy i wynika ze skutków pandemii wywołanej wirusem i wymuszających restrukturyzację prowadzącą do redukcji zatrudnienia” prawo do zasiłku przysługuje. Wówczas nie stosujemy karencji.
Data odpowiedzi: 16 kwietnia 2020 r. Znak pisma: DRP.IV.0211.2.BPS.2020. Adresat: PUP w Tychach (w imieniu PUP-ów z województwa śląskiego).
Pytanie 11.3: W zakresie przyznawania prawa do zasiłku dla osób, które w wyniku zaistniałej sytuacji rozwiązują umowę o pracę na mocy porozumienia stron – aby nie stosować okresu karencji w zakresie przyznawania prawa do zasiłku.
Odpowiedź:
Zgodnie bowiem z art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy rozwiązał stosunek pracy lub stosunek służbowy za wypowiedzeniem albo na mocy porozumienia stron, chyba że porozumienie stron nastąpiło z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy albo rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego za wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron nastąpiło z powodu zmiany miejsca zamieszkania lub pracownik rozwiązał umowę o pracę w trybie art. 55 § 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Stosownie natomiast do treści art. 2 ust. 1 pkt 29 lit. b cytowanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o przyczynach dotyczących zakładu pracy - oznacza to rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu ogłoszenia upadłości pracodawcy, jego likwidacji lub likwidacji stanowiska pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych albo technologicznych. Ze względu na obecną sytuację, należy uznać, że do przyczyn dotyczących zakładu pracy należy zaliczyć również rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn ekonomicznych wywołanych wystąpieniem COVID-19.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy na mocy porozumienia stron z powodu likwidacji stanowiska pracy w następstwie wystąpienia COVID-19, najlepiej byłoby, aby adnotacja taka widniała na świadectwie pracy.
Wobec powyższego, jeżeli bezrobotny rozwiązał stosunek pracy mocy porozumienia stron oraz
1. na jego świadectwie pracy widnieje z adnotacja wskazująca, że porozumienie stron nastąpiło z powodu likwidacji stanowiska pracy w skutek wystąpienia COVID-19 (np. „strony oświadczają, iż rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron odbywa się z inicjatywy pracodawcy i wynika ze skutków pandemii wywołanej wirusem i wymuszających restrukturyzację prowadzącą do redukcji zatrudnienia”) prawo do zasiłku przysługuje. Wówczas nie stosujemy karencji;
albo
2. na jego świadectwie pracy nie widnieje adnotacja wskazująca na rozwiązania stosunku pracy na mocy porozumienia stron z w następstwie wystąpienia COVID-19, ale w trakcie rejestracji w urzędzie pracy powołuje się na taką okoliczność, wówczas to na bezrobotnym ciąży obowiązek udowodnienia tej okoliczności (oraz dostarczenia sprostowanego świadectwa pracy). O okoliczności tej należy poinformować bezrobotnego w dniu rejestracji.
Data odpowiedzi: 17 kwietnia 2020 r. Znak pisma: DRP.IV.0211.1.BPS.2020. Adresat: PUP w Goleniowie (w imieniu PUP-ów z województwa zachodniopomorskiego).