Tarcza Antykryzysowa

Breadcrumbs

Treść strony

Tarcza antykryzysowa – co to takiego?

Tarcza to pakiet rozwiązań przygotowanych przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. Opiera się na pięciu filarach:

  • Ochronie miejsc pracy i bezpieczeństwu pracowników,
  • Finansowaniu przedsiębiorców,
  • Ochronie zdrowia,
  • Wzmocnieniu systemu finansowego,
  • Inwestycjach publicznych

Tarcza ustabilizuje polską gospodarkę, a także da jej impuls inwestycyjny. Szacujemy, że wartość wsparcia oferowanego w ramach tarczy wyniesie 212 mld złotych – to blisko 10% PKB.

Przewodnik krok po kroku jak złożyć wniosek o udzielenie pomocy z PUP

 

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA 

POŻYCZKA DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCY (ART. 15zzd SPECUSTAWY COVID-19)

  • Czy mikroprzedsiębiorca, który nie zatrudniał pracowników na dzień 29 lutego 2020 r. może ubiegać się o mikropożyczkę?
  • Czy mikroprzedsiębiorca, który na dzień złożenia wniosku o mikropożyczkę nie zatrudnia pracowników może ubiegać się o tę pożyczkę?
  • Czy pożyczkobiorca ma prawo do umorzenia mikropożyczki, jeżeli w dniu podpisania umowy stan zatrudnienia jest niższy niż w dniu 29 lutego 2020 r.

DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW SAMOZATRUDNIONYCH (ART. 15zzc SPECUSTAWY COVID-19)

  • Czy będzie możliwe przeznaczenie środków z Programu Regionalnego na jednorazowe pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy zgodnie z art. 15 zzc ustawy?
  • Czy pracownicy, w tym także, pracujący na umowach zlecenie, o dzieło oraz samozatrudnieni będą mogli liczyć na wsparcie w wysokości co najmniej płacy minimalnej?
  • Czy w przypadku przedsiębiorcy występującego o to dofinansowanie zgodnie z art. 15zzc dostanie je wyłącznie osoba która działalność zarejestrowała w CEIDG, czy także wspólnicy spółek kapitałowych, czy spółki cywilnej?

DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCÓW, MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORCÓW (ART. 15zzb SPECUSTAWY COVID-19)

  • Czy w przypadku gdy pracownikiem jest student, zatrudniony na umowę zlecenie, może on być objęty wsparciem w ramach art.15 zzb?
  • Czy przedsiębiorca, który korzysta z instrumentu w postaci umorzenia składek ZUS, może wystąpić o dofinansowanie do wynagrodzeń i składek pracowników z art.15zzb?
  • Czy mikroprzedsiębiorca, który skorzysta z instrumentu w postaci pożyczki (5 tys.), może skorzystać z instrumentu z art.15zzb?

DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ ORAZ SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH (ART. 15zze SPECUSTAWY COVID-19)

  • Ile musi istnieć firma żeby móc ubiegać się o formy art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze? W zasadach opublikowanych do ww. form brak jest informacji od kiedy musi istnieć firma by móc ubiegać się o wsparcie oraz czy wnioskodawcą może być pracodawca/ przedsiębiorca, który ma zawieszoną działalność gospodarczą.
  • Czy przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie lub refundację z Urzędu Pracy, na którym ciąży obowiązek zwrotu otrzymanego od tutejszego Urzędu wsparcia, czyli jest naszym dłużnikiem, może otrzymać środki finansowe wynikające z art.15zzb - 15zze?

STAŻE Z PUP I STYPENDIA STAŻOWE

  • Czy można realizować staż w instytucjach, w których działalność została ograniczona lub zawieszona w powody epidemii koronowirusa?
  • Co można uznać za nieobecność usprawiedliwioną przypadek gdy stażyści nie mogą uczestniczyć w stażu z powodu opieki nad zdrowym dzieckiem z powodu zamknięcia placówek oświatowych. Czy w takim przypadku stażyście należy się stypendium?
  • Czy nieobecność na stażu może być usprawiedliwiona trudnościami z dojechaniem do miejsca odbywania stażu przez bezrobotnego?

OGRANICZENIA W STAWIENNICTWIE SIĘ W PUP OSÓB BEZROBOTNYCH, STATUS BEZROBOTNEGO

  • Jeżeli bezrobotny nie może stawić się w powiatowym urzędzie pracy z powodu odbywania kwarantanny, to czy jego nieobecność można potraktować jako usprawiedliwioną?
  • Czy stan epidemiczny można uznać jako uzasadnioną okoliczność niestawiennictwa się bezrobotnego w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym przez urząd terminie?
  • Czy powiatowy urząd pracy może odmówić rejestracji osobie, która jest w trakcie odbywania kwarantanny z powodu braku jej gotowości do pracy?

REJESTRACJA BEZROBOTNYCH

  •  Jak powiatowy urząd pracy ma rejestrować bezrobotnych, jeżeli Starosta/Prezydent Miasta podjął decyzje o całkowitym lub częściowym zamknięciu urzędu lub zawieszeniu jego działalności?
  • Rejestracja osób bezrobotnych w sytuacji braku bezpiecznej bezpośredniej obsługi. Kontakt z wieloma dokumentami, bezpośredni kontakt z bezrobotnym minimum 20 minut a często nawet godzinę.

ZASIŁEK DLA BEZROBOTNYCH I TRANSFERY ZASIŁKÓW Z UE

  • Co w przypadku gdy osoba powracająca z zagranicy chce zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy i transferować swój zasiłek dla bezrobotnych ale musi przejść okres kwarantanny?
  • W zakresie przyznawania prawa do zasiłku dla osób, które w wyniku zaistniałej sytuacji rozwiązują umowę o pracę na mocy porozumienia stron – aby nie stosować okresu karencji w zakresie przyznawania prawa do zasiłku.

RODO A NOWE FORMY WSPARCIA

Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ustawa wprowadziła w życie m. in. następujące instrumenty wsparcia:

POMOC PUBLICZNA

  • Czy nowe instrumenty udzielane dla przedsiębiorców są pomocą de minimis?
  • Czy w związku z brzmieniem art. 15 zzzh ww. ustawy z dnia 31 marca 2020 r. pożyczkobiorca winien składać dodatkowe oświadczenia dotyczące pomocy publicznej oraz czy powiatowy urząd pracy winien wystawiać zaświadczenia o udzielonej pomocy publicznej?

ŁĄCZENIE FORM WSPARCIA

  • Czy będzie możliwe łączenie wsparcia pracodawców zgodnie z art. 15 zza, art. 15 zzb oraz art. 15 zzc ustawy z równoległą realizacją umów z urzędem pracy w ramach instrumentów rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (np. doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy, prace interwencyjne, dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia, przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej)?
  • Czy przedsiębiorca może skorzystać jednocześnie z instrumentów w ramach art.15zzb i art.15zzc?

EFS

  • Czy dofinansowanie w ramach EFS, będzie wypłacane także za pracodawcę, zatrudniającego min. 1 osobę, który ma także stałe wynagrodzenie prowadząc firmę?
  • Czy formy wprowadzone w ramach ustawy COVID-19 finansowane z EFS muszą być realizowane z zachowaniem zasad dotychczas realizowanych form w ramach POWER i RPOWO?

STANOWISKA DEPARTAMENTU FUDNUSZY

Pytanie XX.1. Czy można jednocześnie skorzystać  z dofinansowania wynagrodzeń na podstawie art. 15 zzb ustawy o Covid-19, oraz z świadczeń na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, na podstawie art. 15g ustawy o COVID-19?

Odpowiedź:

W odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości korzystania jednocześnie z dofinansowania wynagrodzeń na podstawie art. 15 zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 394, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, znowelizowanej ustawą z dnia 31 marca 2020 r., oraz na podstawie art. 15g ustawy dotyczącego świadczeń na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, finansowanych z FGŚP, przesyłam wyjaśnienia Departamentu Funduszy.

Przepis zawarty w art. 15g ust. 18 ustawy dotyczący dofinansowania wynagrodzeń z FGŚP stanowi, że: „Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, może otrzymać pomoc z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wyłącznie w przypadku, jeśli nie uzyskał pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy.”

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że jeżeli przedsiębiorca najpierw otrzyma pomoc z Funduszu Pracy na wynagrodzenia oraz należne od tych wynagrodzeń składki, to nie będzie mógł otrzymać takiej pomocy z tego samego tytułu tj. na wynagrodzenia i składki  dla tych samych pracowników jako dofinansowania z FGŚP.

Dodatkowo, należy zauważyć, że w umowie zawieranej na podstawie art. 15 g ustawy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy przewidywany jest w § 5 ust. 2 zapis:

„W razie wykorzystania przez Przedsiębiorcę środków, o których mowa w § 1 ust. 1 niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku, Przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z którego otrzymał środki, w terminie określonym w § 3 zdanie wstępne, środków w części wykorzystanej niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków wykorzystanych niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku.”

Wniosek, na podstawie którego będzie zawierana ww. umowa, przewiduje w części D (oświadczenia) zapis:

„Nie ubiegałem się i nie będę ubiegał się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy.”  

W przypadku otrzymania przez przedsiębiorcę środków na wynagrodzenia pracowników z innych środków publicznych, istnieje więc podstawa w umowie do zwrotu środków FGŚP.

Data odpowiedzi: 6 kwietnia 2020 r. Pismo Dyrektora DF do Dyrektora DRP. DF.V.0211.40.1.2020.JBIE

Aktualności

  • 2021.04.09

    Dary dla Powiatu Radomskiego od Fundacji Wacława Ezechiela Długosza

    W Starostwie Powiatowym w Radomiu stanęło kolejne urządzenie do dezynfekcji, za pomocą którego można jednocześnie wykonać pomiar temperatury ciała. To dar od Fundacji Pamięci Wicemarszałka Sejmu II RP Wacława Ezechiela Długosza z Warszawy. Jej przedstawiciele przekazali również samorządowi powiatowemu 1500 sztuk maseczek ochronnych.

  • 2021.04.08

    Rusza konkurs plastyczny pod patronatem Starosty Radomskiego na znaczek Pielgrzymki Rodziny Szkół Jana Pawła II

    Tegorocznemu konkursowi przyświeca hasło „Nie lękajcie się!”, a jego celem jest propagowanie osoby i nauki Papieża Jana Pawła II, popularyzacja hasła XXI Dnia Papieskiego –„Nie lękajcie się” oraz propagowanie wśród środowisk szkolnych tradycji pielgrzymowania na Jasną Górę. Organizatorem konkursu jest Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 Integracyjna  im. Jana Pawła II w Radomiu, a gronie patronów honorowych jest starosta radomski Waldemar Trelka.

  • 2021.04.07

    PTASIA GRYPA ! WAŻNE INFORMACJE

    W związku ze wzrastającym zagrożeniem występowania ognisk ptasiej grypy w Polsce przekazujemy ważne informacje:

    Ptasia grypa, to choroba zakaźna atakująca ptactwo dzikie i hodowlane. Należy pamiętać, że cząsteczki wirusa mogą zainfekować także inne gatunki zwierząt.

  • 2021.04.02

    Innowacyjna terapia autyzmu w kombinezonach Neures w Chwałowicach

    Od 1 września 2021 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Chwałowicach rozpocznie się innowacyjna terapia autyzmu z wykorzystaniem kombinezonu ciśnieniowego Neures. W Starostwie Powiatowym w Radomiu podpisano pierwsze w Polsce porozumienie o współpracy z firmą Neures, którego celem jest wyposażenie Ośrodka w kombinezony oraz przeszkolenie fizjoterapeutów.

  • 2021.04.02

    Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021

    Od 1 kwietnia br. rusza Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań,  który potrwa do 30 czerwca. Spis odbywa się co 10 lat i udział w nim jest obowiązkowy.

  • 2021.03.31

    Ponad 14,5 miliona od rządu dla Powiatu Radomskiego

    Powiat Radomski otrzymał ponad 14,5 miliona złotych w dodatkowym naborze do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Pieniądze zostaną przeznaczone na kolejne etapy budowy nowego szpitala w Pionkach.

     

  • 2021.03.29

    Zmiana na stanowisku dyrektora szpitala w Iłży

    W poniedziałek, 29 marca, Zarząd Powiatu Radomskiego odwołał panią Marzenę Barwicką ze stanowiska dyrektora szpitala w Iłży. Powołał również osobę pełniącą obowiązki dyrektora iłżeckiej placówki, którą jest pani Joanna Pionka.

     

  • 2021.03.29

    WIELKANOCNE TRADYCJE ZAGOŚCIŁY W PIONKACH

    Po raz XV Warsztaty Terapii Zajęciowej w Pionkach gościły uczestników konkursu TRADYCJE WIELKANOCNE. Wydarzenie w 60 % finansowane jest przez Powiat Radomski ze środków PFRON, a jego ideą jest popularyzacja tradycji wielkanocnych wśród osób z niepełnosprawnościami.
     
  • 2021.03.22

    Powiat Radomski przebuduje trzy odcinki dróg. Powstaną w Pionkach oraz gminach Wolanów i Kowala

    W poniedziałek, 22 marca w siedzibie Starostwa Powiatowego w Radomiu podpisano umowy z wykonawcami przebudowy trzech odcinków dróg powiatowych w gminach Wolanów, Kowala i mieście Pionki. Jedna z nich to poniemiecki trakt z betonowych płyt, a druga – najbardziej zniszczony fragment drogi wojewódzkiej, przekazanej powiatowi przez marszałka mazowieckiego. Z kolei inwestycja Powiatu Radomskiego w mieście Pionki pozwoli lepiej wykorzystać atuty coraz bardziej atrakcyjnego Stawu Górnego.

     

  • 2021.03.19

    Ponad 600 tysięcy maseczek dla mieszkańców Powiatu Radomskiego

    Mieszkańcy Powiatu Radomskiego będą mogli otrzymać nieodpłatnie maseczki chirurgiczne, pakowane po 2 sztuki na osobę. Ich dystrybucja odbywa się w Starostwie Powiatowym w Radomiu i jego jednostkach. Duże partie maseczek przekazano również do Urzędów Miast i Gmin na terenie powiatu, które mają je przekazywać mieszkańcom.

     

Kalendarium

«kwiecień2021»
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Kontakt

Uwaga! Od dnia 1 stycznia 2017 r. przy dokonywaniu zakupu/sprzedaży towarów i usług, wystawianiu bądź otrzymywaniu faktur obowiązują dane:

Nabywca: Powiat Radomski

ul. Tadeusza Mazowieckiego 7, 26-600 Radom

NIP: 948-26-04-208
REGON: 670223110

Odbiorca: Starostwo Powiatowe w Radomiu

ul. Tadeusza Mazowieckiego 7, 26-600 Radom


Numery telefonów centrali:

  • tel. +48 48 365 58 01
  • fax +48 48 365 58 07

Bezpośrednie numery telefonów


Godziny urzędowania:

  • poniedziałek 8:00 - 16:00; Wydział Komunikacji przyjmuje petentów w godzinach 8:00 - 15:30,
  • wtorek - czwartek 7:30 - 15:30; Wydział Komunikacji przyjmuje petentów w godzinach 7:30 - 15:00,
  • piątek 7:00 - 15:00; Wydział Komunikacji przyjmuje petentów w godzinach 7:00 - 14:30.

Skrzynki pocztowe:


Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: /spradom/skrytka


Konta bankowe

  • rachunek dochodów Skarbu Państwa (opłaty melioracyjne, użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa, opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, karty parkingowe, legitymacje osoby niepełnosprawnej i ich duplikaty):
    38 1600 1462 1839 9265 3000 0005
  • rachunek dochodów własnych (opłaty komunikacyjne i geodezyjne, karty wędkarskie, płatności za faktury):
    98 1600 1462 1821 4410 6000 0002
  • rachunek sum depozytowych (wadia, zabezpieczenie należytego wykonania umowy, dzierżawa obwodów łowieckich):
    71 1600 1462 1821 4410 6000 0003
  • opłata skarbowa za czynności urzędowe:
    52 1240 3259 1111 0010 1340 6544
  • rachunek dochodów własnych (kary pieniężne wynikające z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym):
    92 1600 1462 1821 4410 6000 0013
  • rachunek sum depozytowych (zezwolenia na zbieranie odpadów):
    76 1600 1462 1821 4410 6000 0010

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.