Tarcza antykryzysowa – co to takiego?
Tarcza to pakiet rozwiązań przygotowanych przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. Opiera się na pięciu filarach:
- Ochronie miejsc pracy i bezpieczeństwu pracowników,
- Finansowaniu przedsiębiorców,
- Ochronie zdrowia,
- Wzmocnieniu systemu finansowego,
- Inwestycjach publicznych
Tarcza ustabilizuje polską gospodarkę, a także da jej impuls inwestycyjny. Szacujemy, że wartość wsparcia oferowanego w ramach tarczy wyniesie 212 mld złotych – to blisko 10% PKB.
Usługa realizowana przez Wojewódzkie Urzędy Pracy |
Usługi realizowane przez Powiatowe Urzędy Pracy |
-
Niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców
-
Dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych
-
Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców
-
Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla organizacji pozarządowych
Przewodnik krok po kroku jak złożyć wniosek o udzielenie pomocy z PUP |
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
POŻYCZKA DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCY (ART. 15zzd SPECUSTAWY COVID-19) |
- Czy mikroprzedsiębiorca, który nie zatrudniał pracowników na dzień 29 lutego 2020 r. może ubiegać się o mikropożyczkę?
- Czy mikroprzedsiębiorca, który na dzień złożenia wniosku o mikropożyczkę nie zatrudnia pracowników może ubiegać się o tę pożyczkę?
- Czy pożyczkobiorca ma prawo do umorzenia mikropożyczki, jeżeli w dniu podpisania umowy stan zatrudnienia jest niższy niż w dniu 29 lutego 2020 r.
DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW SAMOZATRUDNIONYCH (ART. 15zzc SPECUSTAWY COVID-19) |
- Czy będzie możliwe przeznaczenie środków z Programu Regionalnego na jednorazowe pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy zgodnie z art. 15 zzc ustawy?
- Czy pracownicy, w tym także, pracujący na umowach zlecenie, o dzieło oraz samozatrudnieni będą mogli liczyć na wsparcie w wysokości co najmniej płacy minimalnej?
- Czy w przypadku przedsiębiorcy występującego o to dofinansowanie zgodnie z art. 15zzc dostanie je wyłącznie osoba która działalność zarejestrowała w CEIDG, czy także wspólnicy spółek kapitałowych, czy spółki cywilnej?
DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCÓW, MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORCÓW (ART. 15zzb SPECUSTAWY COVID-19) |
- Czy w przypadku gdy pracownikiem jest student, zatrudniony na umowę zlecenie, może on być objęty wsparciem w ramach art.15 zzb?
- Czy przedsiębiorca, który korzysta z instrumentu w postaci umorzenia składek ZUS, może wystąpić o dofinansowanie do wynagrodzeń i składek pracowników z art.15zzb?
- Czy mikroprzedsiębiorca, który skorzysta z instrumentu w postaci pożyczki (5 tys.), może skorzystać z instrumentu z art.15zzb?
DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ ORAZ SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH (ART. 15zze SPECUSTAWY COVID-19) |
- Ile musi istnieć firma żeby móc ubiegać się o formy art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze? W zasadach opublikowanych do ww. form brak jest informacji od kiedy musi istnieć firma by móc ubiegać się o wsparcie oraz czy wnioskodawcą może być pracodawca/ przedsiębiorca, który ma zawieszoną działalność gospodarczą.
- Czy przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie lub refundację z Urzędu Pracy, na którym ciąży obowiązek zwrotu otrzymanego od tutejszego Urzędu wsparcia, czyli jest naszym dłużnikiem, może otrzymać środki finansowe wynikające z art.15zzb - 15zze?
STAŻE Z PUP I STYPENDIA STAŻOWE |
- Czy można realizować staż w instytucjach, w których działalność została ograniczona lub zawieszona w powody epidemii koronowirusa?
- Co można uznać za nieobecność usprawiedliwioną przypadek gdy stażyści nie mogą uczestniczyć w stażu z powodu opieki nad zdrowym dzieckiem z powodu zamknięcia placówek oświatowych. Czy w takim przypadku stażyście należy się stypendium?
- Czy nieobecność na stażu może być usprawiedliwiona trudnościami z dojechaniem do miejsca odbywania stażu przez bezrobotnego?
OGRANICZENIA W STAWIENNICTWIE SIĘ W PUP OSÓB BEZROBOTNYCH, STATUS BEZROBOTNEGO |
- Jeżeli bezrobotny nie może stawić się w powiatowym urzędzie pracy z powodu odbywania kwarantanny, to czy jego nieobecność można potraktować jako usprawiedliwioną?
- Czy stan epidemiczny można uznać jako uzasadnioną okoliczność niestawiennictwa się bezrobotnego w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym przez urząd terminie?
- Czy powiatowy urząd pracy może odmówić rejestracji osobie, która jest w trakcie odbywania kwarantanny z powodu braku jej gotowości do pracy?
REJESTRACJA BEZROBOTNYCH |
- Jak powiatowy urząd pracy ma rejestrować bezrobotnych, jeżeli Starosta/Prezydent Miasta podjął decyzje o całkowitym lub częściowym zamknięciu urzędu lub zawieszeniu jego działalności?
- Rejestracja osób bezrobotnych w sytuacji braku bezpiecznej bezpośredniej obsługi. Kontakt z wieloma dokumentami, bezpośredni kontakt z bezrobotnym minimum 20 minut a często nawet godzinę.
ZASIŁEK DLA BEZROBOTNYCH I TRANSFERY ZASIŁKÓW Z UE |
- Co w przypadku gdy osoba powracająca z zagranicy chce zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy i transferować swój zasiłek dla bezrobotnych ale musi przejść okres kwarantanny?
- W zakresie przyznawania prawa do zasiłku dla osób, które w wyniku zaistniałej sytuacji rozwiązują umowę o pracę na mocy porozumienia stron – aby nie stosować okresu karencji w zakresie przyznawania prawa do zasiłku.
RODO A NOWE FORMY WSPARCIA |
Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ustawa wprowadziła w życie m. in. następujące instrumenty wsparcia:
POMOC PUBLICZNA |
- Czy nowe instrumenty udzielane dla przedsiębiorców są pomocą de minimis?
- Czy w związku z brzmieniem art. 15 zzzh ww. ustawy z dnia 31 marca 2020 r. pożyczkobiorca winien składać dodatkowe oświadczenia dotyczące pomocy publicznej oraz czy powiatowy urząd pracy winien wystawiać zaświadczenia o udzielonej pomocy publicznej?
ŁĄCZENIE FORM WSPARCIA |
- Czy będzie możliwe łączenie wsparcia pracodawców zgodnie z art. 15 zza, art. 15 zzb oraz art. 15 zzc ustawy z równoległą realizacją umów z urzędem pracy w ramach instrumentów rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (np. doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy, prace interwencyjne, dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia, przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej)?
- Czy przedsiębiorca może skorzystać jednocześnie z instrumentów w ramach art.15zzb i art.15zzc?
EFS |
- Czy dofinansowanie w ramach EFS, będzie wypłacane także za pracodawcę, zatrudniającego min. 1 osobę, który ma także stałe wynagrodzenie prowadząc firmę?
- Czy formy wprowadzone w ramach ustawy COVID-19 finansowane z EFS muszą być realizowane z zachowaniem zasad dotychczas realizowanych form w ramach POWER i RPOWO?
STANOWISKA DEPARTAMENTU FUDNUSZY |
Pytanie XX.1. Czy można jednocześnie skorzystać z dofinansowania wynagrodzeń na podstawie art. 15 zzb ustawy o Covid-19, oraz z świadczeń na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, na podstawie art. 15g ustawy o COVID-19?
Odpowiedź:
W odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości korzystania jednocześnie z dofinansowania wynagrodzeń na podstawie art. 15 zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 394, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, znowelizowanej ustawą z dnia 31 marca 2020 r., oraz na podstawie art. 15g ustawy dotyczącego świadczeń na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, finansowanych z FGŚP, przesyłam wyjaśnienia Departamentu Funduszy.
Przepis zawarty w art. 15g ust. 18 ustawy dotyczący dofinansowania wynagrodzeń z FGŚP stanowi, że: „Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, może otrzymać pomoc z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wyłącznie w przypadku, jeśli nie uzyskał pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy.”
Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że jeżeli przedsiębiorca najpierw otrzyma pomoc z Funduszu Pracy na wynagrodzenia oraz należne od tych wynagrodzeń składki, to nie będzie mógł otrzymać takiej pomocy z tego samego tytułu tj. na wynagrodzenia i składki dla tych samych pracowników jako dofinansowania z FGŚP.
Dodatkowo, należy zauważyć, że w umowie zawieranej na podstawie art. 15 g ustawy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy przewidywany jest w § 5 ust. 2 zapis:
„W razie wykorzystania przez Przedsiębiorcę środków, o których mowa w § 1 ust. 1 niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku, Przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z którego otrzymał środki, w terminie określonym w § 3 zdanie wstępne, środków w części wykorzystanej niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków wykorzystanych niezgodnie z warunkami określonymi w umowie lub we Wniosku.”
Wniosek, na podstawie którego będzie zawierana ww. umowa, przewiduje w części D (oświadczenia) zapis:
„Nie ubiegałem się i nie będę ubiegał się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy.”
W przypadku otrzymania przez przedsiębiorcę środków na wynagrodzenia pracowników z innych środków publicznych, istnieje więc podstawa w umowie do zwrotu środków FGŚP.
Data odpowiedzi: 6 kwietnia 2020 r. Pismo Dyrektora DF do Dyrektora DRP. DF.V.0211.40.1.2020.JBIE