Uruchomienie samorządowego serwisu informacyjnego (zadanie 1.2)

Breadcrumbs

Treść strony

ZADANIE 1.2

Uruchomienie samorządowego serwisu informacyjnego

 

I. Cele i zadania serwisu

Samorządowy serwis informacyjny jest zbiorem informacji o działalności samorządu powiatu radomskiego wysyłanym do mediów cyklicznie i według potrzeb. Celem funkcjonowania serwisu jest zwiększenie dostępu mieszkańców do informacji o przedsięwzięciach samorządu powiatu. Przekazywanie takiej wiedzy opinii publicznej za pośrednictwem prasy, radia, telewizji i Internetu gwarantuje:

  • dużą efektywność przekazu,
  • szerokie grono odbiorców,
  • wysoką wiarygodność informacji,
  • promocję działań powiatu,
  • dobrowolne poddanie się autorów serwisu ocenie odbiorców,
  • możliwość weryfikowania sposobu redagowania serwisu oraz unikanie błędów na etapie planowania poszczególnych informacji.

Na samorządowy serwis informacyjny składa się 4 – 8 informacji, tworzonych sukcesywnie w cyklu miesięcznym przez dołączanie kolejnych tekstów, w zależności od tego, czy w danym okresie mają miejsce, lub są planowane, ważne wydarzenia. Serwis publikowany jest na bieżąco na internetowej stronie powiatu radomskiego pod adresem: www.radompowiat.pl. Informacje są wysyłane do poszczególnych redakcji dzień po opisywanym wydarzeniu, w wyjątkowych przypadkach (np. weekend) termin wysyłki może się wydłużyć do 2 – 3 dni.

Informacje są opatrzone tytułem odzwierciedlającym treść przekazu, zawierają odpowiedzi na podstawowe pytania: co się wydarzyło, gdzie, kiedy, kto w nim uczestniczył. Tekst nie przekraczający pół strony formatu A-4 powinien zawierać również kilka najistotniejszych szczegółów oraz, jeśli to ma znaczenie, relację z przebiegu wydarzenia. Jeżeli szczupłość miejsca nie pozwala na przekazanie wszystkich ważnych szczegółów, autor powinien wskazać dziennikarzom, kto może uzupełnić treść informacji. Dotyczy to również sytuacji, gdy wysyłana informacja wymaga fachowych, specjalistycznych wyjaśnień. Rzecznik może także w określonych sytuacjach zasugerować dziennikarzom zwrócenie się do starosty, wicestarosty lub sekretarza powiatu pomóc w nawiązaniu kontaktu.

Zamieszczane w serwisie treści nie zawierają komentarza politycznego.

II. Przygotowanie kadry i stanowisk pracy

Serwis ma charakter autorski. Jego gospodarzem jest rzecznik prasowy starosty radomskiego Marek Oleszczuk. Rzecznik ma odpowiednie przygotowanie teoretyczne i praktyczne do realizacji tego zadania: z wykształcenia jest filologiem, ma 20 lat praktyki dziennikarskiej w dziennikach i tygodniku, w tym kilka lat na stanowiskach sekretarza redakcji i redaktora naczelnego. Ponadto ukończył podyplomowe studia w zakresie organizacji i zarządzania.

Stanowisko pracy rzecznika jest odpowiednio przygotowane do realizacji zadania, wyposażone w telefon, komputer z edytorem tekstu, pocztę elektroniczną. W razie potrzeby można skorzystać z zainstalowanego w sąsiednim pomieszczeniu (kancelaria ogólna) faksu.

Za zgodą i w porozumieniu z naczelnikiem Wydziału Promocji odpowiedzialnym za zamieszczenie informacji w serwisie na stronie internetowej powiatu jest pracownik tego wydziału Dariusz Hyc, który ma trzyletnie doświadczenie w aktualizacji strony internetowej starostwa, między innymi w zamieszczaniu informacji w Serwisie Rzecznika. Dodatkowo interesuje się tworzeniem stron internetowych w oparciu o język PHP 4.

Stanowisko pracy wyposażone jest w komputer ze stałym dostępem do Internetu i oprogramowaniem umożliwiającym tworzenie oraz aktualizowanie strony starostwa.

Powierzone zadanie Dariusz Hyc wykonuje współpracując z firmą COPY CON sp.z o.o., która na mocy umowy zawartej w dniu 18 czerwca 2003 rroku

- udostępnia swój serwer i utrzymuje serwis internetowy starostwa

- zapewnia hasła dostępu i możliwość aktualizacji serwisu przez pracownika urzędu.

III. Organizacyjne ramy przedsięwzięcia

1. Przygotowanie procedury

Podstawą tworzenia Serwisu Rzecznika jest przystąpienie do programu "Przejrzysta Polska" zgodnie z Zarządzeniem Starosty Radomskiego nr 7a/05 z dnia 15 lutego 2005r.

Celem procedury jest:

  • stworzenie warunków dostępu mediów do informacji o działalności samorządu powiatu radomskiego: rady i zarządu powiatu, jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów, których przedsięwzięcia mają istotne znaczenie dla mieszkańców powiatu,
  • usprawnienie współpracy z mediami, poprawa dostępu mieszkańców do informacji o działalności samorządu,

W ciągu miesiąca w samorządowym serwisie informacyjnym ukazuje się 4 – 8 informacji, które są również wysyłane do redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych.

Rzecznik prasowy jest odpowiedzialny za funkcjonowanie serwisu, a w szczególności za:

  • zaplanowanie informacji do serwisu,
  • uzgodnienie na początku tygodnia ze starostą lub sekretarzem, które wydarzenia w powiecie powinny znaleźć odzwierciedlenie w serwisie,
  • określenie wspólnie z naczelnikami wydziałów i kierownikami jednostek organizacyjnych (poniedziałki, godz. 10, 00.) ewentualnych tematów do publikacji,
  • utrzymywanie kontaktów z gminami pod kątem ważnych wydarzeń o charakterze lokalnym i ponadgminnym,
  • dokonywanie selekcji propozycji,
  • obsługę dziennikarską wydarzenia,
  • zredagowanie tekstu i ewentualne skonsultowanie go z właściwymi osobami – jak wyżej,
  • wysłanie informacji pocztą elektroniczną do poszczególnych redakcji,
  • dopilnowanie, by informacja ukazała się w miarę szybko,
  • dostosowanie tekstu do formuły serwisu,
  • wybranie zdjęcia (lub zdjęć) ilustrujących ważne momenty wydarzenia,
  • przekazanie stosownych dyspozycji współpracującemu z rzecznikiem pracownikowi Wydziału Promocji, który odpowiada za techniczną stronę zamieszczenia informacji na stronie internetowej,
  • zamieszczenie informacji i zdjęcia (zdjęć) na stronie internetowej.

2. Etapy procedury

Etapy procedury zawierają działania poczynając od zaplanowania tematu informacji poprzez jej publikację do umieszczenia tekstu w Archiwum Rzecznika. Najważniejsze etapy to:

a) zapoznanie się z planem wydarzeń – podczas omawiania ze starostą harmonogramu zadań na nadchodzący tydzień,

b) podjęcie decyzji o zamieszczeniu informacji w serwisie – j.w.

c) obsługa dziennikarska wydarzenia, - zgodnie z harmonogramem uzgodnionym ze starostą, a także z terminarzem imprez będącym
w dyspozycji Wydziału Promocji,

d) przygotowanie (zredagowanie) i ewentualne zatwierdzenie informacji przez członka kierownictwa urzędu – tuż po wydarzeniu lub następnego dnia,

e) wysyłka tekstu – po zredagowaniu lub po ewentualnym zatwierdzeniu,

f) zamieszczenie tekstu w samorządowym serwisie informacyjnym – po wysyłce,

g) archiwizacja – po miesiącu od daty publikacji.

IV. Zakres tematyczny serwisu

W serwisie publikowane są informacje dotyczące:

  • ważnych uchwał Rady Powiatu (dotyczących między innymi uchwalenia budżetu, udzielenia absolutorium dla zarządu, szczególnie ważnych inwestycji,
  • ważnych decyzji, postanowień, uchwał Zarządu Powiatu,
  • planowanych, będących w trakcie realizacji lub ukończonych inwestycji na terenie powiatu,
  • pozyskania środków z funduszy europejskich na ważne cele społeczne i przedsięwzięcia gospodarcze
  • szczególnie znaczących zmian w statucie lub regulaminie organizacyjnym powiatu,
  • imprez o charakterze gospodarczym, kulturalnym, sportowym,
  • spotkań, konferencji, wizyt, szkoleń, sympozjów, itd.,
  • zmian personalnych na kierowniczych stanowiskach w starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu.

Jednym z najważniejszych zadań rzecznika prasowego jest planowanie, przygotowanie , organizacja i prowadzenie konferencji prasowych. Odbywają się one raz w miesiącu lub częściej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jeśli podczas konferencji są przekazywane przez starostę lub zaproszone osoby ważne treści, to ich resume również powinno znaleźć się w serwisie.

V. Lista mediów, do których będzie wysyłany serwis – w załączeniu (zał.1)

Informacje wysyłane są do czterech redakcji dzienników o zasięgu lokalnym i regionalnym: „Echo Dnia”, Gazeta Wyborcza”, „Słowo Ludu”, „Życie Warszawy”, dwóch tygodników: „Tygodnik Radomski”, „7 Dni Radomskie”, trzech redakcji radiowych: ”Radio Eska”, „Radio Plus”, Radio Rekord” oraz do Regionalnej 3 TVP. W miarę potrzeby, na przykład w przypadku ogłoszeń i ważnych wydarzeń o charakterze ponadregionalnym lub międzynarodowym, materiały prasowe są przesyłane do gazet, czasopism, redakcji radiowych i telewizyjnych o zasięgu ogólnopolskim , z którymi rzecznik współpracuje – między innymi do „ Gazety Wyborczej”, „ Życia Warszawy”, „Rzeczpospolitej”, „Gospodarza”, „ Strażaka Mazowieckiego”.

Będąca załącznikiem do niniejszego dokumentu lista ww. mediów jest umieszczona na stronie internetowej Serwisu Rzecznika i jest otwarta dla zainteresowanych redakcji dziennikarzy i zawiera: nazwę redakcji, nazwiska redaktorów naczelnych i dziennikarzy stale współpracujących z powiatem, dane teleadresowe (telefon, fax., numer e-maila).

VI. Graficzna forma i stałe elementy serwisu

Samorządowy serwis informacyjny jest zamieszczany na stronie internetowej powiatu radomskiego pod adresem. www.radompowiat.pl, z herbem i logo powiatu. Serwis zachowuje dotychczasowy tytuł „Serwis Rzecznika”, ze względu na przyzwyczajenie odwiedzających stronę, która jest redagowana od 2001 roku. W górnej części strony stały jej element stanowi winieta powiatu na niebieskim tle. W prawym górnym roku stałym elementem jest napisany wersalikiem stały tytuł: ”SERWIS RZECZNIKA”, pod którym (w ramce) są umieszczone dane teleadresowe autora:

Marek Oleszczuk

rzecznik prasowy starosty radomskiego

ul. Domagalskiego 7, pok. 117.

26 – 600 Radom

Tel.: 36 55 801 wew. 117 ( w godz. 7, 30 – 15, 30), fax.: 36 55 807, tel. kom. 693 277 695

E-mail: moleszczuk@spradom.eu

Poszczególne informacje zaczynają się od tytułu i daty. Objętość informacji w zasadzie nie powinna przekraczać pół strony formatu A – 4, z tym, że po otwarciu strony pojawiają się liczące kilka wersów tzw. zajawki, których treść można rozwinąć klikając hasło „dalej”. W miarę możliwości teksty są ilustrowane jednym lub dwoma zdjęciami.

Jeśli zachodzi potrzeba uszczegółowienia lub rozwinięcia informacji, pod tekstem znajdzie się nazwisko, funkcja osoby oraz określenie sposobu i czasu (numer telefonów stacjonarnego lub komórkowego, faxu, e-maila) skontaktowania się z nią.

Po lewej stronie strony, pod linkiem „SERWIS RZECZNIKA”, znajduje się link „ARCHIWUM RZECZNIKA”, gdzie zebrane są wszystkie informacje od momentu uruchomienia serwisu, czyli od października 2001 roku. Teksty w archiwum są sygnowane datami miesięcznymi do 29 czerwca2003 roku, a od tego dnia – dokładnymi datami dziennymi.

VII. Informacje o serwisie

O funkcjonowaniu serwisu w ramach programu „Przejrzysta Polska” zostali poinformowani naczelnicy wydziałów i jednostek organizacyjnych, dziennikarze, wójtowie i burmistrzowie. O założeniach serwisu, sposobie redagowania i korzystania z niego zostali poinformowani przedstawiciele organizacji pozarządowych na spotkaniu z władzami samorządowymi powiatu 15 czerwca 2005 roku. Temat został zasygnalizowany również w lokalnej prasie i na antenie radiowej po konferencji prasowej 8 czerwca b.r.

Ponadto okazją do przekazania takiej informacji są odbywające się na terenie powiatu liczne imprezy o charakterze gospodarczym, kulturalnym i sportowym.

VIII. Ocena serwisu

Miarą oceny jakości przedsięwzięcia jest między innymi liczba odwiedzin na stronie serwisu, ilość wykorzystanych materiałów w publikacjach prasowych, radiowych i telewizyjnych, opinie przełożonych i współpracowników autora. Raz na kwartał dokonywana jest ocena serwisu przez kilkuosobowy zespół (niekoniecznie stały) pracowników, osób z zewnątrz (na przykład dziennikarzy). Autor zwraca się również do wszystkich osób odwiedzających Serwis Rzecznika o opinie i ewentualne propozycje zmian.

 

Proszę o zgłaszanie opinii, uwag i propozycji pod adresem:

moleszczuk@spradom.eu

Marek Oleszczuk

 

 

Aktualności

  • 2018.01.10

    Uwaga!!!

    W związku ze zmianą harmonogramu VII edycji Konkursu Gospodarczego Starosty Radomskiego „Perła Powiatu” informujemy, że termin składania wniosków i ankiet na konkurs został przedłużony do 31 stycznia 2018r.

    Aktualne ankiety i wnioski

  • 2017.12.08

    Konkurs fotograficzny "Mój powiat w obiektywie" 2017

    Rozpoczęła się VI edycja konkursu fotograficznego „Mój powiat w obiektywie” organizowanego przez Starostwo Powiatowe w Radomiu.

  • 2018.01.19

    Nie żyje Henryk Marciniak

    W środę 17 stycznia 2018 r. roku zmarł nagle Henryk Marciniak.

    Ceniony instruktor ZHP, w latach  osiemdziesiątych pełnił funkcję Komendanta Radomskiej Chorągwi Związku Harcerstwa Polskiego. Następnie został powołany na stanowisko wicekuratora oświaty w województwie radomskim. Członek, działacz, a także prezes Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych – Ziemia Radomska. Od 1999 r. pracował jako naczelnik Biura Rady Powiatu Starostwa Powiatowego w Radomiu pełniąc tę funkcję aż do odejścia na emeryturę  w 2014 r.  

    Kochający mąż, wspaniały człowiek, kolega, przyjaciel. Otwarty, życzliwy, szanujący ludzi. Pracowity, dokładny i sprawny organizator. Znakomity wychowawca i pedagog. Młodzi pracownicy zawsze mogli liczyć na Jego pomoc i wsparcie.

    Nabożeństwo żałobne odbędzie się 20 stycznia  br. o godz. 14.30 w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Św. w Zwoleniu.

  • 2018.01.11

    Awans, który cieszy

    Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" ogłosiła wyniki jubileuszowego, 20. rankingu techników i liceów w Polsce. Wśród tych pierwszych, Technikum w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pionkach, zajęło 24 miejsce w województwie mazowieckim, 4 w regionie radomskim i 200 w Polsce.
  • 2018.01.03

    Bezpieczeństwo - wspólny cel

    Starosta radomski Mirosław Ślifirczyk spotkał się z nowym komendantem miejskim policji w Radomiu mł. insp. Sławomirem Rekiem.

    - Cieszę się, że mogliśmy dzisiaj porozmawiać. Początek roku to dobry moment na określenie planu i zakresu współpracy – powiedział starosta.
  • 2017.12.21

    Uchwalili budżet i podzielili się opłatkiem

    Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia radni powiatu spotkali się na ostatniej w tym roku sesji.

    Głównym punktem obrad był przyszłoroczny budżet. Rajcy jednogłośnie zdecydowali się go poprzeć, dzięki czemu dochody wyniosą 133,960 mln zł, a wydatki 148,818 mln zł, w tym na inwestycje 30,170 mln zł.

  • 2017.12.20

    Nową drogą przez Lewaszówkę

    Zakończona została przebudowa drogi powiatowej Brzóza - Radom.

  • 2017.12.19

    Świąteczna konferencja

    W nowo wyremontowanej sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego, odbyła się ostatnia w tym roku konferencja prasowa starosty radomskiego Mirosława Ślifirczyka.

    Głównymi tematami spotkania było przedstawienie projektu budżetu powiatu na 2018 r. oraz zaprezentowanie stanowiska Rady Powiatu dotyczącego proponowanych zmian w Kodeksie Wyborczym.

  • 2017.12.15

    Starosta namalował bombkę dla Kuby

    Bombka, którą właśnie kończy malować starosta radomski Mirosław Ślifirczyk, trafi na aukcję, z której dochód zostanie przekazany na pomoc choremu Kubie Krukowi w ramach organizowanej przez Klub Środowisk Twórczych „Łaźnia” jedenastej akcji charytatywnej „Przyjaciele Dzieci – Malowanie Bombek”.

  • 2017.12.14

    Uwaga! Jak postępować w przypadku znalezienia padłego dzika

Kalendarium

Kontakt

Uwaga!

Od dnia 1 stycznia 2017 r. przy dokonywaniu zakupu/sprzedaży towarów i usług, wystawianiu bądź otrzymywaniu faktur obowiązują nowe dane:

 


Nabywca: Powiat Radomski

ul. Tadeusza Mazowieckiego 7, 26-600 Radom

NIP: 948-26-04-208
REGON: 670223110

Odbiorca: Starostwo Powiatowe w Radomiu

ul. Tadeusza Mazowieckiego 7, 26-600 Radom

Numery telefonów centrali:

tel. (48) 365 58 01
fax (48) 365 58 07

Godziny urzędowania:
pn: 7.30 - 16.00
wt - cz: 7.30 - 15.30
pt: 7.30 - 15.00

skrzynki pocztowe:
promocja@radompowiat.pl
powiat@radompowiat.pl


 Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: /spradom/skrytka


Konta bankowe 

opłata za użytkowanie wieczyste Skarbu Państwa

52 1050 1793 1000 0090 3054 1636

 

dochody własne powiatu (opłata komunikacyjna, geodezyjna, karta wędkarska)

44 1050 1793 1000 0090 3054 1586

 

opłata skarbowa za czynności urzędowe

52 1240 3259 1111 0010 1340 6544

 

 


Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.